Lär dig sticka! inte iväg utan kanske en tröja?

Jag är inte sådär världsbra på att sticka, men så fick jag en hel IKEA-kasse med garner och för att avancera från påtning i lågstaidet till att faktiskt sticka någonting så tog jag ett djupt andetag och tog fram en stickbeskrivning.

För det första; Hur stickar man? Hur lägger man upp maskor? Jag hittade en video på youtube som kanske är till lite hjälp för dig som aldrig stickat förrut.




För det andra; stickbeskrivningar är rena grekiskan!! Förkortningar hit och dit. Det räcker, jag är otålig som det är. Mitt bästa tips är att läsa beskrivningen högt, kanske för någon annan så det är två stycken som tänker. För då började jag i alla fall få lite rätsida på det hela.

För det tredje; Du har börjat fatta hur man stickar, du har börjat förstå dig på stickbeskrivningen. Så vad väljer vi att sticka då? Självklart går vi inte på det svåraste, utan börjar med något enkelt så det går skitbra. Då blir jag i alla fall peppad till att göra något svårare. Sen väljer vi att sticka någonting så går relativt fort, vi orkar inte sätta tänderna i en ankellång kofta till oss själva. Nä, här vill vi ha snabba resultat som boostar vårat stick-ego!

Så jag hittade den här beskrivningen på en liten bebiströja, den är sticka med rätstickning, den går snabbt och beskrivningen är inte dösvårt att förstå sig på. Sen behöver man inte köpa så mycket garn heller, det står att man behöver 200 g men jag klarar mig nog på 150 g. Men köp 200 g för att vara på den säkra sidan.

Här har ni mönstret

Såhär långt har jag kommit på min tröja, och det är ju verkligen superkul!




Så är ni game?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0